بررسی نمادهای امید و ناامیدی در شعر معاصر فارسی (از 1332 تا 1357) براساس آثار: فریدون توللی، مهدی اخوان ثالث، هوشنگ ابتهاج، محمد رضا شفیعی کدکنی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تبریز
- نویسنده حسین رسول زاده
- استاد راهنما باقر صدری نیا ابراهیم اقبالی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
سال های بین 1332 تا 1357 دوران تقابل امید و ناامیدی در جامعه ی ایران و بازتاب آن در شعر معاصر بوده است. واکنشی که هر یک از شاعران این دوره در قبال مسائل سیاسی و اجتماعی از خود نشان داده اند، متفاوت بوده است، در این رساله با در نظر گرفتن برخی از شباهت ها، این شاعران به چهار گروه تقسیم شده اند: 1) پذیرندگان شکست و پناه جویان در سازش و امنیت 2) امیدواران مأیوس 3) مرثیه گویان وطن 4) آرمان گرایان امیدوار. در گروه اول، فریدون توللی و در گروه دوم، هوشنگ ابتهاج و در گروه سوم، مهدی اخوان ثالث و در گروه چهارم، محمد رضا شفیعی کدکنی در نظر گرفته شده است. همچنین نمادهایی که این شاعران برای بیان احساسات خود استفاده کرده اند - به ترتیب سال سرایش آن ها- استخراج و سپس تفسیر شده اند. این پایان نامه در سه بخش تدوین یافته و برخی از بخش ها نیز شامل چند فصل است و نتایج حاصل از آن نیز در پایان رساله آمده است.
منابع مشابه
نماد در شعر معاصر( مهدی اخوان ثالث، محمد رضا شفیعی کدکنی، امیر هوشنگ ابتهاج، سیمین بهبهانی )
نماد برجستهترین و پر رمز و راز ترین تصویر شعری است. نماد بیانگر کلیات و مفاهیم بزرگ به وسیله ی موضوعات جزئی است، اما این موضوعات و تصاویر جزئی چنان زنده و جاندارند که ذهن را تسخیر می کنند .مقتضیّات زمانه، تعهد هنری و بیان غیر مستقیم، سبب شد شاعران معاصر به نماد روی آورند. افزون بر این دیدگاه می توان به عوامل دیگری چون؛ آشنایی شاعران با جریان های شعری غرب و مکتب سمبولیسم، تغیر دیدگاه و نگرش شاعرا...
15 صفحه اولسمبولیسم در شعر معاصر با تکیه بر شعر مهدی اخوان ثالث و هوشنگ ابتهاج
موضوع این پژوهش، بررسی سمبولیسم و نمادگرایی در شعر مهدی اخوان ثالث و هوشنگ ابتهاج است. پژوهندگان در آغاز، نماد و نمادگرایی و انواع آن را تعریف کرده و تفاوت نماد و استعاره را بیان نموده سپس ریشه نمادهای شعر معاصر در ادبیات باستانی ایران را کاویده است آنگاه با بررسی شعر شاعران یاد شده به فهرست کردن نمادها و سمبولهای شعر این شاعران پرداخته، آنها را گردآوری، دستهبندی، نقد و تحلیل کردهاند. زبان...
متن کاملرمانس، ملودرام و تحلیل گفتگو در آثار سایه (هوشنگ ابتهاج) و سرشک (محمد رضا شفیعی کدکنی)
دو تن از برجسته ترین شاعران معاصر، هوشنگ ابتهاج و محمدرضا شفیعی کدکنی سراینده مهمترین اشعار معاصر ما هستند. این دو شاعر بیشتر شعرهای غنایی سروده اند امّا به باور این پژوهشگر اشعار این دو شاعر دربردارند? جلوه های نمایشی است (نمایشنامه ای و نمایشی). پژوهشگر کوشیده است با تأکید بر رمانس، ملودرام و تحلیل گفتگو که خصیصه های نمایشی محسوب می شوند این جلوه ها را آشکار سازد. تا آنجا که پژوهشگر جستجو کر...
15 صفحه اولبررسی کارکردهای اساطیری در شعر معاصر فارسی از سال1320 تا 1357 بر پایه اشعار نیما یوشیج، مهدی اخوان ثالث، سیاوش کسرایی و محمدرضا شفیعی کدکنی
اسطوره ها نقش مهمی در انتقال باورهای پیشینیان به نسل های آینده دارند . با مطالع? آن ها می توان غبارهایی راکه گذر زمان، بر عقاید گذشتگان انباشته است کنار زد و به رازهایی که همچون کورسوهایی از میان تاریکی جامع? بشری سر بر آورده اند دست یافت. از سویی دیگر میان اسطوره و ادبیات پیوندی دیرینه وجود دارد . اسطوره ها جاودانگی خویش را از ادبیات یافته اند و ادبیات نیز برای غنا و اثر بخشی خویش به اسطوره ها...
نماد شناسی حیوانات در شعر معاصر فارسی با تکیه برآثار(نیما یوشیج، سهراب سپهری، مهدی اخوان ثالث، منوچهر آتشی و محمد رضا شفیعی کدکنی)
سالها پس از ظهور سمبولیسم در اروپا، نشانه هایی از این مکتب با عنوان سمبولیسم اجتماعی در شعر نیما بروز یافت که علت آن را می توان در شرایط اجتماعی و سیاسی زمان جستجو کرد. بعدها شاعران دیگری این شیوه در شعر و شاعری را به تبعیت از نیما در پیش گرفتند. در این رساله پس از ارائه ی تعریفی از نماد و ذکر ویژگی ها و اقسام آن، به تفاوت و تشابه نماد با سایر عناصر بلاغی چون: استعاره، تمثیل، مجاز و کنایه اشاره...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تبریز
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023